Missie en visie

Ons sbo is een school voor speciaal basisonderwijs. Wij bieden vakbekwaam basisonderwijs aangevuld met specifieke expertise op het gebied van het leren en opvoeding. Hiermee spelen we in op de behoefte van onze leerlingen die om diverse redenen extra ondersteuning nodig hebben.

Zo bieden wij:

• Passend onderwijs voor leerlingen die zich op de reguliere basisschool niet optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Een leer- en leefomgeving waarin professionals, leerlingen en ouders met passie samenwerken.
  • Een positieve sfeer waarbinnen leerlingen zich veilig en geborgen weten; dé basis voor het ontwikkelen van een positief en realistisch zelfbeeld.

Ons sbo: voor wie?

De school wordt bezocht door leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar die door hun specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoefte zijn aangewezen op de expertise van de school. Dit gaat in nauwe samenspraak met ouders, de school of het kinderdagverblijf en (eventueel) experts en hulpverleners. Reden om voor de overstap naar Ons sbo te kiezen is dat er binnen het regulier onderwijs of speciaal basisonderwijs niet tegemoet gekomen kan worden aan het onderwijs en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Ons sbo maakt deel uit van het samenwerkingsverband Optimale Onderwijs Kans.

Thuis en nabij

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Een plek waar wordt gekeken naar hun mogelijkheden, waar ze worden uitgedaagd en waar ook aandacht is voor een eventuele beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Sluit dit niet aan bij wat het kind nodig heeft? Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Ons sbo is zo’n plek.

Team

Ons team bestaat uit verschillende professionals die ieder vanuit hun eigen rol een bijdrage leveren aan goed onderwijs op onze school. Naast leerkrachten, waarvan sommigen met aanvullende taken, en een aantal onderwijsassistenten werken er ook een aantal extra ondersteunende personeelsleden op onze school waaronder: een logopedist, een gedragsdeskundige, een schoolmaatschappelijk werker, een psycho-diagnostisch medewerker, intern begeleiders en een fysiotherapeut. Allemaal werken we samen om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan al onze leerlingen.

Aanmelding

Als een kind in aanmerking komt voor plaatsing op Ons sbo is al eerder (bijvoorbeeld vanuit de basisschool, het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal) gesignaleerd dat het kind extra ondersteuning nodig heeft in het onderwijs. Er is dan al contact geweest tussen de huidige school of instelling en gekeken naar waar het kind het beste tot zijn of haar recht komt.

Aanmelding op Ons sbo

Voordat een leerling instroomt bij Ons sbo is een zogeheten ToeLaatbaarheidsVerklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door de Commissie van toelaatbaarheid van het samenwerkingsverband RSV Breda. De huidige school vraagt deze aan.

Ouders en verzorgers die een ToeLaatbaarheidsVerklaring hebben gekregen en hun kind willen aanmelden kunnen telefonisch contact opnemen en een intakegesprek aanvragen. Dit geldt ook als ouders en verzorgers die meer informatie willen van Ons sbo. We maken dan een afspraak voor een oriëntatie op onze school. De oriëntatiebijeenkomsten worden eens per maand gehouden. Meer informatie over deze verklaring is te lezen op: http://www.rsvbreda.nl/po/

Leerlingenraad

Ons sbo kent ook een leerlingenraad. Deze is samengesteld uit leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8. Zij worden gekozen door hun klasgenoten. In de Leerlingenraad mogen de kinderen meedenken over ideeën en plannen van de school. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van een groen schoolplein, of beleid rondom pesten. Ook probeert de Leerlingenraad de school te verbeteren door eigen ideeën in te brengen. Met hun bevindingen gaat het team van de school vervolgens weer verder. Zo geeft Ons sbo de leerlingen een belangrijke stem.